יום שבת, 24 ביולי 2010

פינק נויז, איתמר ציגלר



ציגלריזם

אחד השירים הכי יפים ברדיו בזמן האחרון (לפחות בתכנית שלי, כל יום בגל"צ בתשע בערב, תודה ששאלת) הוא "ODE TO NATURE" שמושר באנגלית בקול מתוק עצוב שמזכיר זמרי פרוג מהסבנטיז על מוסיקה מאד עכשווית... שיר נפלא. וזו כנראה לא רק דעתי הפרטית, בכל פעם שאני משמיע אותו מתקשרים מאזינים לשאול מה זה הדבר המיוחד הזה ומי זה הזמר ומתי זה יוצא... אז זהו. קוראים לו איתמר ציגלר ולמרות שמעטים יחסית מזהים את שמו בארצנו, יש לו רזומה מוסיקלי גדול ומרשים כנגן בס, מלחין, זמר וחבר בהרכבים שונים. בראשית שנות התשעים הוא ניגן עם להקת "אנשי החצר" והקים, ביחד עם אחיו יובל, את אחת מחלוצות ההיפ-הופ הישראלי, SIDEEFFECT. ב1996 עברה הלהקה לניו יורק ופעלה שם עד שנת 2000 (כולל גיחות אחדות לישראל...). מאז נמצאים שני האחים ציגלר בניו יורק ופעילים במגוון סגנונות מוסיקליים ביחד עם חבורה שלמה של מוסיקאים ישראלים שעושים המון דברים מעניינים ביחד ולחוד.
"פינק נויז" משמאל שרון סולמי, איתמר ציגלר, יובל ציגלר,יובל ליאון
צילום: לורנס מרטין.


בשנת 2002 הוציא איתמר אלבום בכורה, ITAMAR ZIEGLER שכלל שיתופי פעולה עם אמנים רבים (תמיר מוסקט, יולי בארי, בראיין גיטקין, גידי רז ועוד). חלק משירי האלבום הופיע בפסקול סרטו של יוני ציגלר, צעיר האחים, שביים סרט מקסים על "סיידאפקט" ועל אחיו הגדולים: "בשבילי הם יותר טובים מהביטלס". בשנת 2005 הוציא איתמר אלבום שני:
THE BIRDS THE SKY THE TREES…ALL THAT SHIT
שבו הוא כתב הלחין וניגן בכל הכלים, כשבקטעים בודדים מתארחים יולה בארי, ונסה ראיין, תמיר מוסקט ורפי מלכיאל. לצד השירים המקוריים, באנגלית, בלטה גרסתו לשיר "תוכי יוסי" שהלחין מיקי גבריאלוב למילים של אברהם חלפי. אתגר לא פשוט להתמודד עם ביצועו המושלם של אריק איינשטיין, וציגלר עמד יפה במשימה כשהוא מציג גישה שונה. עכשיו, באלבומו השלישי, חוזר ציגלר אל עוד שיר של איינשטיין, גם הוא למילים של חלפי, "השיכור" שהלחין יצחק קלפטר. הקשר לישראל נמשך בעוד שיר בעברית, HOMELAND, שיר מולדת מאד טעון, וחוץ ממנו הכל באנגלית. בדרך כלל שירים "קטנים", רומנטיים, מאד מרגשים כשלצדו של ציגלר מתארחים פיטר הס בכלי נשיפה, קליאודנה ראיין בכינור, נסה ראיין ויולה בארי בשירה, תומר יוסף ותמיר מוסקט בכלי הקשה. האלבום, "זכרונות של עכשיו" MEMORIES OF NOW מוקדש לאביו של איתמר, ראובן ציגלר ז"ל, שנהרג בתאונת מטוס ב2008. הוא נשמע כמו בועה פרטית, אישית מאד, של יוצר ישראלי שפועל במקביל באנרגיות שונות לגמרי בתוך הטירוף של הסצינה המוסיקלית בוויליאמסבורג, בברוקלין, ניו-יורק. הוא חבר בהרכבים שפועלים בניו יורק וברחבי אירופה, ביניהם BALKAN BEAT BOX, SHOTNEZ, THE BLAM, GOGO BORDELLO, FIREWATWE וגם עם להקת PINK NOISE שמגיעה השבוע להופעות בישראל.

לכל מוסיקאי ישראלי שמחליט לנסות את כוחו ומזלו בחו"ל ההתמודדות לא פשוטה, ובמיוחד כשאתה עושה את זה קרוב קרוב למקום בו המציאו את הסגנון שבו אתה פועל. הלהקה הישראלית-ניו יורקית "PINK NOISE", שהם הזמרת-יוצרת שרון סולמי שגם מנגנת בבס וגיטרה, יובל ליאון בתופים, יובל ציגלר בגיטרות, מוג וסימפולים ואיתמר ציגלר בבס וגיטרה, מעיזים לעשות מה שאפשר להגדיר "אינדי רוק אמריקני" דווקא בניו יורק. למרבה ההפתעה הן זוכים כבר כמעט עשור בהצלחה רבה. עדיין לא מהבחינה המסחרית, אך בהחלט ברמת התגובות ותשומת הלב בהן שניתנות להם. הביקורות על ההופעות שלהם מלאות התפעלות ואת WHAT WILL HAPPEN IF SOMEONE FINDS OUT, אלבומה השלישי של הלהקה (או למעשה השניים וחצי, אחרי אי פי אחד ואלבום שלם אחד), העומד לצאת בקרוב הפיק לא אחר מאשר דייויד סייטק, גיטריסט וקלידן הלהקה הברוקלינאית הבולטת ביותר בעשור האחרון TV ON THE RADIO (סייטק הפיק לאחרונהעוד כמה הרכבים רוק מצליחים כמו הYEAH YEAH YEAH'S, LIARS והשחקנית שגם שרה סקרלט ג'והנסון). לא רק בזכות סייטק מתארחים באלבום עוד חברים בעלי שם בתחום האלטרנטיב, כמו קולין סטטסון שמנגן עם ARCADE FIRE ואחרים. בהופעה הקודמת של "פינק נויז: בישראל, ב2006, הם זכו לקבלת פנים רותחת. משה מזרחי, למשל, כתב ב"מומה": שרון סולמי הסולנית (שניגנה בהופעה גם על בס וגיטרה חשמלית) היא פצצת הופעות רוק אפופות עשן ומנסרות אוזניים. יש לה קול נהדר ומהפנט שיושב בצורה מושלמת על המלודיות המלוכלכות של ההרכב. היא צורחת, היא בועטת והיא מופיעה מעולה. היא הופכת את הכאסח למשהו שיורד בגרון בקלות ופותח יותר את התיאבון... מחר ומחרתיים בלבונטין 7 בתל אביב זה יקרה שוב.


תגובה 1:

  1. אין על הזמר העברי הישן וגם החדש. יש לנו הרבה אומנים מוכשרים וטובים במדינת ישראל כיום. למרות שמדינתנו קטנה והשוק בה לכאורה מאוד קטן, יש כאן מקום לכל האומנים והיוצרים המופלאים שמופיעים במדינת ישראל.

    השבמחק