יום שני, 25 באפריל 2011

נפתלי אלטר



נסיעה טובה

איזו הפתעה נהדרת! פתאום מגיע, כאילו משום מקום, אלבום קסום ומרגש של מישהו שאמנם שמעת את שמעו קודם לכן ואף ידעת שבין כל עיסוקיו הוא יצר בעבר גם מוזיקה, ואפילו היו לו כמה לחנים מאד מוכרים... ובכל זאת, ליצירה המוזיקלית המלאה שלו איש לא הכין אותך. כן, כפי שהבנת, אני מתכוון לנפתלי אלטר ולאלבום הבכורה שלו "נסיעה". אוסף מרגש של ארבעה עשר שירים שהוא הלחין ולשם שינוי גם שר, בהפקה מוזיקלית של יהוא ירון ובעיבודים של ירון ואלטר ביחד. הגישה שלהם יוצרת אווירה ביתית, משפחתית. הכל, ובמיוחד השירה, מאד קטן, אינטימי, צנוע. נפתלי אלטר לא מנסה להשוויץ במוזיקליות שלו אלא אומר / שר רק מה שצריך.
בגיל 64, אחרי שעשה קריירה בעיקר בתחום הקולנוע, הוא שמגדיר עצמו כ"לא-זמר"עושה את זה רק בשביל הביטוי האישי, ההנאה, העניין עצמו, ללא קשר למידת ההתאמה של השירים למה שקורה מסביב. הוא בשלו, וגם לכן האלבום הזה כל כך מקסים.


"ועכשיו שירים" נקרא השיר הראשון שהקליט אלטר כזמר, לחן שלו למילים של אסי דיין. זה קרה באמצע 1975, בכוונה להיות טיזר לקראת אלבום שלם... זה לקח לו שיא עולמי של דרך ארוכה ומתפתלת, 35 שנים (!!!) והנה "ועכשיו שירים" יוצא עכשיו באלבום הבכורה שלו.
בשיחה איתו בתכנית "פסקול ישראלי" בטלוויזיה החינוכית אני שואל אותו כמובן למה לקח כל כך הרבה זמן, והוא משיב שהוא נורא רצה אך גם חשש כי בשבילו המוזיקה הייתה תמיד הדבר החשוב ביותר בחיים... דרכי הגורל והפרנסה לקחו אותו למקומות אחרים ועכשיו הוא מגשים את חלומו המקורי. היה שווה לחכות כי בשירים עצמם, במנגינות המושלמות, בעיבודים מלאי הדמיון וגם, בהפוכה לאלה, בהגשה הפשוטה והישירה, נפתלי אלטר נשאר הבחור בן ה30 שמת להוציא את המוזיקה שלו לאור.

זה שיר נסיעה אחרי שנים שלא נסעתי
אחרי יותר זמן שהייתי מקצוען
שהייתי נאמן
שהייתי, לא הייתי
זה שיר נסיעה אחרי שנים שרק חניתי
(מתוך "שיר נסיעה", מילים אשכול נבו)

נפתלי אלטר הלחין את כל השירים, חלקם כאלה שכבר הכרנו בעבר בביצועי של זמרים אחרים. "יונתן סע הביתה" (עם המילים של יונתן גפן), "טוליק" (רמה סמסונוב) ו"לא הכרתי אותך מקרוב" (תרצה אתר), את שלושתם שר במקור אושיק לוי. "במקום הזה" (אסי דיין) ששר דני ליטני, ו"עוד חוזר הניגון" (נתן אלתרמן) ששרה בשנות השבעים נירה גל ועשרים שנה אחרי הפליא לחדש ברי סחרוף. לצידם שירים חדשים או לפחות פחות מוכרים בלחניו, "אבל כולם" (אהוד מנור), "הכי רוחני" ו"היא לא יוצאת לו" (אשכול נבו), "הרי את מותרת לכל אדם" (דויד אבידן), "אנשי המאדים" ו"פוטורומן" (אסי דיין). וכמובן גם השיר הראשון שלו, "עכשיו שירים" בגרסה עכשווית.


השיר הזה אמנם יצא במקור ב1975 אבל הקריירה המוזיקלית של אלטר התחילה עוד בסוף שנות ה60 כשהיה האורגניסט של להקת "המתקוממים" עם הזמרת טובה פורת. היו ללהקה שני להיטים בסוף 1967 ("יא חביבי" ו"יוהאן בגן") והם אפילו הוציאו תקליטון אחד, אך בשנים הבאות פנה אלטר לעסוק באהבה השנייה שלו, הקולנוע. הוא היה במאי, מפיק, תסריטאי וגם, לימים, כחבר בהנהלת "קרן הקולנוע הישראלי" ובראש "הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה" וכמנהל מחלקות הדרמה של "קשת" ושל "HOT".
במקביל שמר אלטר על קשר למוזיקה, גם כמלחין לסרטים שהיה שותף ביצירתם ("אירית עירית" שביים וסרטים בהם שיתף פעולה עם אסי דיין, ביניהם "הזמנה לרצח",  "חגיגה לעיניים", "בחינת בגרות", "גבעת חלפון אינה עונה" ו"החיים על פי אגפא").
משנת 1973 ועד ימינו התפרסמו שירים רבים שהלחין. מלבד אלה שהוא מחדש באלבומו בלטו כאלה ששר אושיק לוי, "ניגון עתיק" ו"הבכי" (נתן אלתרמן), "איפה טעינו" (זאב טנא), ו"זכרון יעקב" (נפתלי אלטר). "שיר הנשמרת" (תרצה אתר) ששרה נורית גלרון, "גשם הקשב לנשים" (תרצה אתר) ששרה יעל לוי, "חיוורון" (נתן אלתרמן) ששרו אריק איינשטיין ורוני אלטר, בתו של נפתלי, שהוא היה שותף גם לאלבום הבכורה שלה שיצא לפני כשנתיים (והיא כמובן מחזירה לו בשירה באלבום שלו). נדמה שהלהיט הכי גדול שהלחין ושמעטים מקשרים אליו היה "תן לשים ת'ראש על דיונה" (מילים אסי דיין) ששרה שלישית הגשש החיוור ב"גבעת חלפון אינה עונה" שבו היה שותף לכתיבת התסריט וגם שיחק בו תפקיד קטן.  עכשיו הוא שם את כל הפעילות הזו בצד לרגע ומתרכז במשהו שתמיד אהב לעשות. עכשיו סוף כל סוף שירים.


והנה שיחה עם נפתלי אלטר + ביצוע לכמה משיריו (בהשתתפות רוני אלטר)
בתכנית "פסקול ישראלי" שאני מגיש בטלויזיה החינוכית
חפשו את פרק 6...

http://www.23tv.co.il/2093-he/Tachi.aspx

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה