יום ראשון, 27 בנובמבר 2011

TINY FINGERS


תן לאצבעות ללכת


לצידה, שלא לומר בצילה, של המוזיקה הפופולרית בישראל, מכל הצבעים והסוגים ובכל תחנות הרדיו והטלוויזיה, ישנה בשנים האחרונות תופעה מרתקת שפחות נחשפת בתקשורת: פריחה חסרת תקדים במוזיקה האלטרנטיבית בישראל. הצפה של יצירתיות שמתבטאת בכל מיני רמות של פעילות.
תשומת לב רבה יחסית ניתנת לפסטיבלי אלטרנטיב שונים, ובראשם פסטיבל "אינדי נגב" שהתקיים השנה בפעם החמישית. הפסטיבל הזה, רחוק מאד מהמרכז פיזית וקונספטואלית, הוא הוכחה לכך שיש קהל למוזיקה שונה, ושבעזרת סבלנות ועיקשות אפשר להגיע אליו ולהפוך אירוע מצומצם-יחסית לפסטיבל של ממש עם אלפי משתתפים. ולא רק בפסטיבלים חד שנתיים פורחת המוזיקה השונה. אלא בפעילות שוטפת וכמעט יומיומית בהופעות במועדונים קטנים, בהקלטות של עשרות (!) אמנים סולנים ולהקות וגם בתכניות רדיו מעטות, ולא רק "הקצה"-כמעט-ז"ל שמתעסקות במוסיקה הזו בקביעות.
כמובן שלא מדובר בצד של התקשורת רב הרייטינג אלא בעיקר בתחנות אלטרנטיביות כשלעצמן, כמו "קול הקמפוס", אבל זה חלק מהעניין. המוסיקה הזו אינה "מיינסטרים" ולא שואפת להגיע לכולם, במיוחד כשחלק גדול ממנה נעשה באנגלית ולעתים לא קל לעיכול בקריטריונים של הפופ הקיים. ובכל זאת, למרות שוליותה, המוסיקה האלטרנטיבית תמיד משפיעה גם על המרכז והפריחה שלה, בסופו של דבר, טובה  למוסיקה הישראלית "הרגילה" ווטאבר איט איז. 


אור לישראלים
על רקע זה מרגשת העובדה שהשבוע קורה בתחום האינדי הישראלי משהו באמת מיוחד ויוצא דופן: להקה אחת, TINY FINGERS שמה, מוציאה בבת אחת שני אלבומים שונים, ושניהם מצויינים. בתקופה בה נראה כאילו האפשרויות ליצור משהו שאינו מסחרי ברוחו הולכות מצטמצמות, יש פתאום תקווה.

"טייני פינגרז" הוקמה לפני שלוש שנים על ידי הגיטריסט אורן בן דוד, נגן הבס בועז בנטור והמתופף טל כהן. אז, תחת השם MASSIVE FINGERS הם היו פאוור-רוק אינסטרומנטלי כבד עם נגיעות פסיכדליות ואלקטרוניות שהופיע ברחבי הארץ ומשכו תשומת לב בצליל המיוחד שלהם.
בתחילת 2011 נוספו להרכב שני חברים חדשים שהרחיבו את הצליל והפכו אותו מעט יותר נגיש: נגן הקלידים והמוג סינטיסייזר נימרוד בר והזמרת דניאלה ססיליה תורג'מן. וכך השנה, כשברפרטואר שלהם גם שירים-עם-מילים (באנגלית) וקול נשי עוצמתי, "טייני פינגרז" הפכו להיות אחד השמות החמים בסצנת האינדי הישראלי החדש, ובלטו במופעים מפוצצי אנרגיה ב"פסטיבל יערות מנשה"  וב"אינדי נגב".
גיא חג'ג', מהאתר החשוב ביותר למוזיקת אינדי בארץ, "עונג שבת", כתב עליהם:
"אני  משתדל להגיע לכל הופעה של Tiny Fingers  שאני רק יכול. בכל פעם שראיתי אותם הם קפצו מדרגה נוספת מעלה: נגינה מדויקת יותר,  יותר כוח,  קטעים יותר מורכבים ומרוכזים...  הפינגרז עושים משהו שהוא לא רק מפיל ומעיף (כלומר משפיע עליך פיזית), הוא גם ייחודי. נכון, הוא שואב השפעה מפה ומשם, אבל הפינגרז לא באמת "נשמעים כמו". הם נשמעים כמו הפינגרז".

 
במקביל להופעות הקליטה הלהקה את שני אלבומיה. הראשון  MASSIVE FINGERS SPACETRIP,  הוקלט באולפני "אנובה" בתל אביב (ואם כבר מדברים על אינדי, הרי ש"אנובה" כחברת תקליטים היא אחת מנושאות הדגל בתחום), כשהלהקה מנגנת "חי" כלומר, כמו שהיא, ללא הכפלות או תוספות, כמו בהופעה חיה. חצי משמונת הקטעים באלבום אינסטרומנטליים, כנראה מימי טרום דניאלה ססיליה תורג'מן והוא מופץ על ידי "נענע דיסק" (ואם כבר מדברים על אינדי וגו').


האלבום השני FOREIGN TELEGRAMS הוקלט בהופעה חיה באולפן הרדיו "קול הקמפוס FM 106" (של בית הספר לתקשורת, המסלול האקדמי, המכללה למנהל) במסגרת התכנית "אור לגויים" של אורלי יעקובי. הרעיון היה ליצור אלבום ספונטני וחי שהקטעים בו נוצרים תוך כדי ההקלטה, שהוביל אורי "מיקסמונסטר" וורטהיים ("התפוחים", "רדיוטריפ" והפקת הרבה מוסיקת אינדי משובחת). חברי הלהקה החליפו כלים ותפקידים במהלך ההקלטה שנמשכה יום אחד בלבד, ויצרו משהו מעניין ויותר קליל, שמציג צד שונה במוסיקת הלהקה. פחות רוק-כבד ויותר אלקטרוני. קטע הסיום באלבום נפתח בהקלטה מהמשיבון של אורן בן דוד: אירנה מהמועצה האיזורית מגידו מזכירה לו ששכח לשלוח חשבונית על ההופעה בפסטיבל יערות מנשה. הם כנראה באמת עושים את זה בעיקר בשביל הכיף, למען ההנאה מהמוסיקה ולא בשביל הביזנס... וכך, האלבום שמודפס במספר מוגבל של עותקים פיזיים, מוצע להורדה חינמית באתר הרדיו www.106fm.co.il.

השקת האלבום (שהוא כבר השני שיוצא מתוך תכניות "אור לגויים" של אורלי יעקובי) תתקיים במסיבת יום ההולדת השנתית של "קול הקמפוס" שתיערך ב-2.12 במועדון "הבלוק" בתל אביב.

תגובה 1: