יום שבת, 3 במרץ 2012

זאת אהבה!


"אהבה בת 25"
הידיעה המשמחת על המופע המשותף של ריקי גל ומתי כספי, בסוף החודש הקרוב, מחזירה אותנו  25 שנים אחורה אל "המפגש ההיסטורי" ביניהם ואל הפעם הראשונה בה שיתפו פעולה, באלבום הבכורה של ריקי גל. לה זו היתה נקודת ציון חשובה ששינתה את כל הקריירה שלה, וגם לו, למרות הוותק והניסיון שלו זו הייתה יצירה מיוחדת ומשמעותית. שילוב חד פעמי בין המים של כספי והאש של גל ...
אז (1988)...
ריקי גל הגיעה אל מתי כספי אחרי יותר מחמש עשרה שנים של ניסיונות למצוא את דרכה המוסיקלית. כזמרת מאד מגוונת היא השתתפה במחזות והקליטה שירים לסרטים, שרה בפסטיבלים, מחסידי ועד ילדים, ועשתה גם ניסיונות להקליט אלבום רוק משלה. למרות שהיו לה לא מעט להיטים היא לא מימשה את הפוטנציאל שלה והיא יודעת בדיוק מי האחראי לכך... מתי כספי. לפני חודשים אחדים, כשהתארחה ב"שיעור מוסיקה", כתת האמן של גלי צה"ל ובי"ס "רימון"  היא סיכמה כך את ההיסטוריה המוקדמת שלה.
ריקי גל: הכל קרה בגלל שהכרתי את מתי כספי כשהתגייסתי ל"להקת חיל הים" (ב1968). מתי כספי שרת באותו זמן ב"להקת פיקוד דרום". פעם אחת נפגשנו במקרה, שתי הלהקות, באיזשהו בסיס בסיני. ושם, באיזה חדרון עלוב, שמעתי אותו מנגן בגיטרה במשך לילה שלם והיה לי ברור... ממש  ידעתי בתוכי ידיעה ברורה, שזה האיש שאני רוצה לעבוד איתו. הוא הקסים אותי במוזרותו. אז הוא נחשב קצת משונה, אבל ידעתי מההתחלה שהוא הולך להצליח. במשך המון שנים הוא הזמין אותי רק לשיר קולות בכל מיני הקלטות שלו, אחר כך הוא כנראה קצת שכח את קיומי כי הוא הצליח מאד, אבל אני כל הזמן הזכרתי לו. אמרתי לו: מתי, אני אעשה המון דברים בדרך, המון שטויות, עד שאני אגיע אליך... ואז פתאום כשזה קרה לי, זה נפל עלי בהפתעה. הייתי כבר על סף ייאוש. לאור הצלחת "לגור איתו" חברת התקליטים ניסתה לשכנע אותי לעשות תקליט עם צביקה פיק  ואני אמרתי שבשום פנים ואופן לא. על גופתי המתה. לא שאני לא אוהבת אותו. אני מתה על המוסיקה שלו, אבל תמיד  ידעתי שמתי כספי זה האיש שאני רוצה לעבוד איתו....
ומתי כספי, מצדו, הגיע למפגש עם ריקי גל כשאחריו 15 השנים הפוריות ביותר של מוזיקאי ישראלי מאז ומעולם. אחרי האלבום "מאחורי הצלילים" עם שלמה גרוניך שיצא ב1973 הוציא כספי לא פחות מתריסר אלבומים. מתוכה ארבעה אלבומים "רגילים" ("מתי כספי", "הפעמון", "סוף היום", "ילדותי השניה"), שלושה אלבומים של גרסאות שלו לשירים שהלחין לאחרים, שני אלבומים עם סשה ארגוב, אלבום של שירים מדרום אמריקה עם "הפרברים", שירים ברזילאיים ב"ארץ טרופית משגעת", חזרה אל "מאחורי הצלילים 84" עם שלמה גרוניך ועוד הלחנה, עיבוד והפקה של מאות (!) שירים במגוון עצום של סגנונות ומבצעים.
באמצע שנות השמונים מתי כספי היה בתקופה מאד טובה ופוריה. הוא הופיע במופע מצליח משירי אלבומו "ילדותי השניה", שיתף פעולה במופע מיוחד עם שלום חנוך, הפיק אלבומים מדהימים לאמנים אחרים (ביניהם את אלבום המופת של מאיר בנאי "גשם") ולא נח לרגע... ובכל זאת, ככותב ומבצע הוא הרגיש תקוע. בהתייעצות עם מנהלו האישי באותה תקופה, המפיק דודו אלהרר, נולד רעיון מהפכני: הקלטת אלבום שלם של מתי כספי, שלא הוא ישיר בו. מתי כספי, גם הוא ב"שיעור מוסיקה" (לא ביחד עם ריקי גל) סיפר על התקופה ההיא בתשובה לשאלה אם הוא מתכנן מראש כתיבת שירים לזמרים אחרים.
מתי כספי: אני לא מכוון מראש. קודם כל השיר יוצא ואחרי שהוא יוצא אני חושב אם הוא מתאים לי או מתאים למישהו אחר. לדוגמא, האלבום הראשון של ריקי גל. באותה תקופה אספתי שירים כדי לעשות תקליט חדש, והרגשתי לא טוב עם כל מה שעשיתי. פעם ראשונה שזה קרה לי. הרגשתי שהמנגינות עם המילים לא מתאימות לי. משהו לא בסדר, הקול שלי רך מדי... הוא חייב להיות הרבה יותר נוקשה. הרבה יותר מתכתי. הגעתי למסקנה שריקי גל צריכה לעשות את השירים האלה ופשוט ויתרתי בצער לא רב ביגון לא קודר על כל השירים, לבד משיר אחד, "היא חזרה בתשובה" שהגיע לאלבום הבא שלי "אחד לאחד". את כל השאר העברתי בשמחה  לריקי...



וכך, הסולו הראשון של מתי כספי בו הוא לא שר, והפעם הראשונה בה ריקי גל הגשימה את חלומה להקליט משיריו הפכו לאלבום מופת בשם "ריקי גל" שכל אחד מהשירים בו הוא מושלם. מתי כספי הלחין, עיבד והפיק, בין השאר, את "מערבה מכאן" (מילים תרצה אתר), "ילד אסור ילד מותר" (יעקב גלעד), "הנה פתחתי חלון" (נתן זך) "טוקיו גדולה" (אהוד מנור) ושיר שצונזר בשל נועזות מילותיו, אך איפשר לריקי לבטא בקיצוניות את הצד הרוקי בשירתה והופעתה: "נערת הרוק" (יצחק לאור). מתי כספי לא היה שר את זה ככה והוא כנראה בכלל לא רצה. עובד, האלבום הבא שלו, "אחד על אחד", היה הכי רחוק-מרוק מכל תקליטיו, ובו הוא ליווה את עצמו בפסנתר בלבד.
ב1988 הוציאו השניים אלבום המשך, "מה זאת אהבה" ובו כספי הלחין, עיבד והפיק מוסיקלית שירים כמו "מה זאת אהבה", "אילו יכולתי (אמא)" ו"נומה נו" (מילים אהוד מנור),  "על ראש שמחתי" (נעמי שמר) ו"מקום לדאגה" (יהונתן גפן).
בעקבות האלבום יצאו גל וכספי להופעה משותפת בשם "מה זאת אהבה" שכלל שירים משני האלבומים, חלקם בביצועים משותפים.
לריקי גל זו הייתה התחלת הקריירה שלה כזמרת מאד מצליחה שנמשכת עד ימינו. מתי כספי, לעומת זאת, עבר בשנות התשעים תקופה מאד לא קלה, בחלקה היה בחו"ל, ורק לקראת סוף העשור ההוא הוא החל בונה מחדש את מקומו כאחד היוצרים החשובים והפוריים במוסיקה הישראלית. ב1996, תוך "התקופה הרעה" של כספי חזרו השניים לשתף פעולה, באלבום של ריקי גל, "אוהבת אותך יותר", שמתי הפיק ממקום שהותו בארה"ב. היה זה אלבום ראשון בו נכללו גם שירים שריקי גל כתבה, אך הוא לא זכה בהצלחה כמו שני הראשונים. אולי עכשיו, כשהשניים שבים ומשתפים פעולה, יכנסו גם חלק משירי האלבום לקלסיקה של שיתוף הפעולה ביניהם. מועמד ראוי הוא השיר: היא שלו והוא שלה. 


...  ועכשיו (2112)

תגובה 1:

  1. חגיגות 25 שנה למפגש של מתי כספי וריקי גל, הזכירו לי פּן עיבודי-מוזיקלי של מתי כספי. נקרא לו "מעגלי"; השיר וכליו קופאים על מקומם, מסתובב סביב עצמו, ואז יוצא שוב לאותה נקודת התחלה. באותה שנה כספי עיבד מוזיקלית שני תקליטים, אחד לריקי גל (תקופת נעליי ה"פלייט" הצהובות; חיקוי הריבוק של חברת גלי, או שזה היה כבר בתקליט הבא שלה?) ושני למאיר בנאי. הנה השיר של בנאי, "השיכור", ולאחר מכן "מערבה מכאן" של ריקי גל. עיבודים נהדרים. שימו לב לדימיון.
    מאיר בנאי
    http://www.youtube.com/watch?v=WLzer-0A0F4

    ריקי גל
    http://www.youtube.com/watch?v=IbuVz19cbL0&feature=relmfu

    השבמחק