יום שישי, 23 במרץ 2012

יוסי בנאי - שירים אחרונים


צילום: איתמר רותם מתוך "מפגשיר"
שירת הברבור

בסוף שנת 2005 שודרה בערוץ "מוסיקה 24" סדרת תכניות בשם "מפגשיר" שבה תעדו מפגשים של שני מוסיקאים, משני עולמות שונים, ליצירת שיר חדש. יהודית רביץ עם אהובה עוזרי, יזהר אשדות עם שלומי סרנגה, "כנסיית השכל עם "אסטרל פרוג'קשן", "איזבו" עם "שוטי הנבואה"' רונה קינן וגידי גוב ועוד. כשנגה טל דואניס, עורכת הסדרה הציעה להוסיף לסדרה עוד פרק אחד, מיוחד, בו יפגשו יוסי בנאי ומיכה שטרית, נראה הרעיון שלה חסר סיכוי התממשות. זה שמיכה שטרית ירצה לשתף פעולה עם אחד מגדולי האמנים שהשפיעו עליו היה ברור, הספק היה אם יוסי בנאי, ממרום מעמדו, יענה להרפתקה... שהרי בכל זאת מדובר בערוץ נישה דל רייטינג שמתעסק רק במוסיקה (נכון ל2006...). למרבה ההפתעה, יוסי בנאי נענה בחיוב, ונרתם בהתלהבות להשתתף בתכנית, אולי המרגשת ביותר שנוצרה בימי כעורך הערוץ.

יוסי בנאי צועד בשדרות ח"ן בתל אביב ובידו תפוז. מידי פעם הוא מריח אותו. הוא מביט למצלמה ואומר: "איך בלי התפוז? אני יכול לצאת בלעדי מהבית אבל לא בלי התפוז..." (מתוך מ"מפגשיר").

בזמן צילומי התכנית, בבימויו הרגיש של מיקי שטיינר, לא ידענו שיוסי בנאי מאד חולה. הוא היה מלא מרץ, לא היסס לעשות עוד ועוד טייקים של שירה כשהיה צורך ולא ויתר על התעניינות בכל פרט בהפקה המוסיקלית של גילי סמטנה. "אני לא יכול להיות לא מעורב" הוא אמר בתכנית, "זה בדמי. אכפת לי כשאני עושה את זה. אני מקשיב גם לנגנים, ואני שואל שאלות. אני מתערב, אז אולי לפעמים אני מדבר שטויות ואז משתיקים אותי. אבל אני לא עציץ. אני לא פרח. כשאתה זורק עלי משהו זה משמיע צליל".
כשתמו ההקלטות והצילומים, ונולד שיר חדש שיוסי כתב ומיכה הלחין, "תרנגול כפרות", בנאי היה מאד מרוצה, ולא חדל להחמיא לשותפיו, גילי סמטנה, ומיקי הררי ושלומי שבן ובמיוחד למיכה שטרית.
"היה לי תענוג בלתי רגיל" הוא אמר, "אני יודע שזה נשמע מפולצן וכאילו דבר שצריך לעשות אבל מי שקצת מכיר אותי יודע שאני לא מפרגן סתם. שאם אני אומר למישהו משהו זה עולה לי בדמים. כי חבל לי, שהרי באותו זמן אני יכול לדבר על עצמי ולהגיד כמה תשבחות בקשר אלי... אז אני חוזר ואומר, היה לי תענוג לעבוד עם כולם, ובעיקר עם מיכה. הרבה זמן רציתי לעבוד איתו ואני שמח שלא טעיתי...
אחרי סיום הצילומים חלה התדרדרות בבריאותו של יוסי. היה חשש שלא יהיה בכוחו לבוא ולהצטלם לקליפ של השיר, שצולם לחוד בבימויה של רוני קיי. אבל יוסי הגיע, חולה וחלש אך מלא באנרגיה חיובית, והצטלם לקליפ כשהוא יודע שאולי זו הפעם האחרונה שלו מול המצלמות. כמו לומר: אני לא נכנע, אני ממשיך עד הרגע האחרון. לכן הקליפ הזה הוא כל כך מיוחד. יוסי בנאי בפעם האחרונה. וכך כל מחווה גופנית, כל חיוך, כל מבט, מרגשים עד דמעות. הוא עשה את זה נהדר. שבוע אחרי צילום הקליפ, ב11 במאי 2006 הלך יוסי בנאי לעולמו, בן 73 וחצי.


כמעט שש שנים אחרי, ועכשיו יוצא לו אלבום חדש, "שירים אחרונים". אוסף של שירים שבנאי כתב בשנה האחרונה לחייו, ובחר להם מוסיקאים צעירים (יחסית אליו) שילחינו אותם. עידן רייכל, אהוד בנאי, ארקדי דוכין, קורין אלאל, מאור כהן, בטי פבלו, פיטר רוט, מיכה שטרית ושלומי שבן. חוץ מ"תרנגול כפרות" הנ"ל, יוסי הספיק להקליט רק סקיצה לשיר אחד (שהלחין עידן רייכל) וכך מלחיני השירים שרים עכשיו את גרסותיהם לשירים, כשברי סחרוף שר את לחנה של בטי, ויובל בנאי מדקלם על לחן צרפתי. בעיבוד והפקה מוסיקלית של רע מוכיח, מרגישים איך כל המשתתפים עושים את זה מתוך אהבה ליוסי, מתוך כבוד לדרך ההגשה המיוחדת שלו. הם נשמעים כמעט כמוהו לא כחקיינים אלא כתלמידים שמטמיעים בתוכם את השפעתו. כולם כותבים עליו כמה מילים, ושרים את השירים האחרונים שלו. שירים של סיכום דרך ופרידה, וגם של אהבה חדשה. יוסי בנאי הולך מהעולם הזה, לפחות בשירים האלה, לא בכעס או בפחד, אלא מתוך השלמה והרבה הומור ואהבה.

רעיון העבודה עם מוסיקאים צעירים, חלקם כאלה שזו להם הפעם הראשונה איתו, לא היה זר לבנאי. את שלושת אלבומיו האחרונים עיבד והפיק יונתן בר גיורא, ובאחרון "לאט" משנת 2001, הופיעו לחנים של אהוד בנאי, שלום חנוך, יובל בנאי, יהודה פוליקר, ארקדי דוכין, אילן וירצברג ואביב גפן.
"אנחנו מדינה נורא קטנה ודי אוכלת יושביה" הוא אמר ב"מפגשיר", "יש כאן הרבה שמחה לאיד. לעבוד פתאום עם צעירים זה כמו לנסוע למקום אחר קצת... להיות במחוזות אחרים. פתאום העברית היא שונה. כשהשפה שונה זה עושה אותי במקום אחר...".
"... זמרים שיש בהם טרובדוריות קונים את לבי תמיד. אני אוהב את אלה שפחות "שרים", שאין להם קול. שהם לא "זמרים" במלוא מובן המילה. זה אולי בגלל שאני בא משם... הסיפורים מחזיקים את העולם. השירים מחזיקים את העולם.
יש לי כל פעם הרגשה, אחרי כל חזרה שלי עם מיכה שטרית, שאני בא עם עור מתוח. אני יודע שזה נשמע מוזר אבל זאת האמת. יש לנו מזל בכל ההתעסקות הזו. שהרי בינינו,  כשאף אחד לא שומע, המקצוע שלנו די אינפנטילי. במקום לפתוח חנות ולמכור איזו סחורה אנחנו מתעסקים בשטויות. אני קם בבוקר והולך לאיזה אולפן ו...שר.
צילום :ליהי לפיד
 יוסי בנאי: שאלו את פליני. כמה סרטים כבר עשיתי? אז הוא אמר: אני עושה כל הזמן רק סרט אחד. כל החיים. זו הייתה התשובה שלו. אני כל החיים שר את אותו שיר, אוהב את אותה אשה, כל החיים, אפילו אם זו לא אותה אשה. אפילו אם זה לא אותו שיר. זה אותו שיר. אתה מבין מה אני אומר? אדם שר שיר אחד כל חייו. כל פעם המילים הן אחרות.  (מתוך "מפגשיר")






והנה הקליפ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה