יום שבת, 10 במרץ 2012

קרולינה


זוהרת

את אם סי קרולינה פגשתי לראשונה בתחילת 2004 בתכנית "הבמה המרכזית" בערוץ מוסיקה 24, כששרה שני שירים באנגלית. בתכנית בה התארחו אהוד בנאי, עמיר לב, מיכה שטרית ולהקת "שייגעצ" נראתה קרולינה, עם ההרכב שלה "FUNSET" כמו עוף מוזר. עם רעמת השיער הענקית שלה, המבטא השחור המדליק, מבצעת גרוב פאנקי מקפיץ... ממש לא שייכת לכאן. בשנים שחלפו מאז המרחק הזה לגמרי הצטמצם. מצד אחד הגרוב הישראלי בכלל וקרולינה בפרט הפכו להיות חלק מהצליל הישראלי האהוב והשימוש באנגלית נשמע הרבה יותר לגיטימי לגמרי, ומצד שני קרולינה הלכה ומצאה דרך לשמור על הגרוביות וגם לעשות את זה בעברית.


"תנו  לי מרחב להיות, אומץ לחיות בתוך בועה של חום" היא שרה בשיר "חופש" הפותח את אלבומה החדש. "חופש" ולא במובן של חופשה כיפית בג'מייקה, אלא במובן של חירות פנימית. חופש להיות מי שאת, למצוא את דרכך העצמאית, וגם להשתחרר מכבלי הדיכאון שעליו היא שרה בSAVE ME FROM MYSELF, השיר היחיד באלבום באנגלית שהוא הגרסה שלה ל"ממעמקים קראתיך יה".

אלבומה הקודם "מה אעשה עכשיו", שיצא ב2009 נפתח בשירHAPPINESS  , קטע גרובי מלא נשמה עם טכסט עצוב (שנכתב לזכר אביה ז"ל) וסימן את השילוב המיוחד שלה בין קצב ועצב, ריתם אנד בלוז. עם
 להיטים כמו "אף אחד לא בא לי", "צר לי צ'רלי" ו"הבלדה על אביר החופש ובת גלים" האלבום ההוא השלים מסע בין עשר שנים מהמועדונים ומוסיקת השוליים אל מרכז המיינסטרים הישראלי. מרגשת במיוחד העובדה שגם עכשיו, כשהיא לגמרי הילדה "המקובלת" בכתה, היא ממשיכה לחפש את הצליל המיוחד שלה. "זוהר" האלבום החדש שלה, הוא חגיגה של צבעים וריחות ישראלים שמתייחסים למקום הזה כאל חלק מהעולם. בהפקה המוסיקלית של אורי בראונר כנרות היא משלבת סאונדים ועיבודים בסגנון מוזיקה מזרחית של שנות השבעים ("אל תאחר") בסיטאר סטייל ביטלס ("ולא היה בינינו אלא זוהר") צליל עממי ישראלי – רוסי – צרפתי ("שנסון ללבנון") ומוסיקת נשמה מכל התקופות. זה כיפי, ומלא שמחת חיים ואנרגיות חיוביות, אבל יש בתוך זה גם את הבלוז שבלעדיו זה לא היה עובד. על החידוש הנהדר שלה ל"ולא היה בינינו אלא זוהר" שהלחין דני ליטני למילים של לאה גולדברג אני רוצה להתעכב עוד שניה, במיוחד מאחר שנדמה לי שגם לקרולינה זהו שיר בעל חשיבות מיוחדת ולכן היא קראה לאלבום "זוהר". הגרסה של קרולינה היא גם הצדעה לזמרת הנפלאה שביצעה אותו במקור, צילה דגן ז"ל (שהלכה לעולמה לפני שמונה שנים) ולדעתי גם מבטאת את האהבה של קרולינה לשירתה של לאה גולדברג. בשנה שעברה השתתפה קרולינה בערב מיוחד שהוקדש ללאה גולדברג בכנס השפה העברית בראשון, אחר כך, בסרטו של יאיר קידר "לאה גולדברג בחמישה בתים"  היא שרה את "האמנם" (את תלכי בשדה), "שירי ארץ אהבתי", "יקינטון" ועוד. לפני כחודש, כשהשתתפה במופע ההתרמה שארגנה נינט  לעזרת גבריאל יעיש  היא שרה את "יום בו יקום" של גולדברג (שגם אותו הלחין דני ליטני ושרה במקור צילה דגן) ונדמה לי שזו רק ההתחלה...


וכך קרולינה דגם 2012 ממשיכה להיות FUNKY אבל גם להיות יותר ישראלית. בשבוע שעבר היא השתתפה בהצדעה לאיימי ויינהאוס, ולפני שבועיים שרה עם שלומי שבן ודויד ברוזה את "לא יכול להוריד ממך את העיניים" בהצדעה למאיר אריאל.

היא נולדה ביפו לפני 38 שנים בשם קרן-קרולינה אברץ, לאב ממוצא עירקי ולאמא ממוצא יווני-טורקי. גדלה באילת, שרה מגיל 15 ובזמן השירות הצבאי הופיעה ב"יאכטפאב" באילת בשירים של ג’ניס ג’ופלין, ארתה פרנקלין, בוב מארלי ועוד להיטי מוסיקה שחורה. אחרי סיום הצבא וטיול לדרום אמריקה עברה קרולינה לתל אביב, הקימה עם נגן הבס גל פארן את להקת  FUNSET SOUND SYSTEM  והקליט אלבום בשם "LIVE RAGGA PUMPKIN. במקביל הקימה עם דנה עדיני ויעל דקלבאום את "הבנות נחמה" שהוציא ב2005 את אלבום הבכורה שלהן. אחרי הוצאת האלבום זכתה קרולינה ב"פרס עידוד היצירה" של אקו"ם, שמשמעותו, חוץ מהכסף (12,000 ש') גם כבוד והכרה בכך שיש לה, כפי שנימקו השופטים: "סגנון ייחודי בעל שמחת חיים ורעננות. יכולת כתיבה מגוונת היכולה גם לרגש ולהרקיד, מגובה בסאונד ייחודי. אסופת יצירות של יוצרת מבטיחה שמסקרן יהיה לעקוב אחר המשך דרכה".
זו הייתה לה תקופה מאד פעילה. היא הופיעה עם  "הבנות נחמה" ועם FUNSET, תיקלטה תחת השם MC קרולינה, שרה בהצגה "האוהל האדום", וזכתה ללהיט סולו ראשון כש"סוליקו"הקליטו איתה גרסה לשיר ג'מייקני שהפך בעברית ל"לא ציפיתי".

במאי 2006 שרו "הבנות נחמה" ב"פסטיבל השירים של ישראל" את השיר של קרולינה "SO FAR להיות". השיר לא זכה בפסטיבל אך הפך ללהיט ענק. זכה בפרס "הישג השנה" על שם משה וילנסקי מטעם אקו"ם וקידם מאד את הופעות השלישיה ומכירות אלבום הבכורה שלהן שהגיע, תוך חודש, ל"אלבום זהב" עם מכירות של למעלה מ20000 עותקים. האלבום, בהפקת יונתן לוי ("איזבו"), כלל עוד חמישה שירים שכתבה והלחינה קרולינה, חלקם ביחד עם יעל דקלבאום, מייק פראדיס, גיל מלול ושיר אחד שהתבסס על טכסט מהמקורות.
"הבנות נחמה" הצליחו גם בארה"ב (לוס אנג'לס וניו יורק) ובגרמניה ובמקביל פעלה קרולינה גם כסולנית. בפסטיבל הפסנתר היא יצרה את המופע "גרוב אורגני" והקליטה עם קותימן,  יאיא כהן אהרונוב, גיא מר, "מטבוחה פרוג'קט" (של אחיה שלומי אברץ), ובדיסק חידושי "חתונה לבנה" של שלום חנוך ביצעה את "שחרר אותי".
ב2009 יצא "מה אעשה עכשיו" בהפקת סאבו וקותי, ועכשיו היא ממשיכה לשלב שירי נשמה עם תבלינים מזרח תיכוניים, מזרח רחוקים ובלקניים באלבום מלא זוהר. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה