יום שישי, 4 בינואר 2013

אריק בן 74


יש בו אהבה והיא תנצח
השבוע, ממש אתמול, מלאו לאריק איינשטיין 74 שנים. וזו הזדמנות לברך את האיש החשוב ביותר במוזיקה הישראלית. כן, גם כיום, גם כשהוא עושה פחות, ולא מופיע בציבור... הוא עדיין קיים ומשפיע ולא רק בזכות העבר המפואר שלו
הנה שיר שאריק כתב לאהובתו סימה לפני הרבה מאד שנים, ויוני רכטר הצעיר הלחין אז... ואני רוצה להקדיש אותו לאריק שנתן לנו כל כך הרבה שירים נהדרים, ולהחליף חד פעמית את הפניה לאהובה בפניה אליו ואל היצירה שלו
כשהיינו צעירים, את זוכרת,
אז פרחה האהבה
והיום אחרי שנים, אין אחרת -
זו אותה האהבה.
"השתנית אהובי" -
את אומרת
וגם את אהובתי,
"על הכל הייתי שוב,
שוב חוזרת"
כמה טוב שאת איתי.
כשאת איתי שמחה וצוחקת
אז אני צוחק איתך
וכשאת פתאום בוכה וכואבת
אז אני הולך איתך.
זו אותה האהבה
קחו את הטכסט הזה, אז זוהי האהובה הפרטית שלו וגם האהבה לארץ ישראל, לתל אביב, למוזיקה, לשירים, לפועל תל אביב... והאהבה שלנו אליו ואל יצירתו. אריק איינשטיין עושה את זה מתוך אהבה. עם הזמן הוא כמובן השתנה וגם מושאי אהבתו הנ"ל מין הסתם לא כשהיו, אבל, בכל זאת, זו אותה האהבה שמניעה אותו כל השנים האלה. ואיך אומרים החברים מהביטלס: "בסופו של דבר, האהבה שאתה מקבל שווה לאהבה שאתה נותן...".
הוא התחיל להופיע ולהקליט בלהקת הנח"ל 1958, הוציא תקליטון סולו ראשון ("עיר לבנה") ב1960, שר בשני הרכבי "שלישית גשר הירקון" ועם "האיינשטיינים", "החלונות הגבוהים", "הברנשים של פיאמנטה" ו"הצ'רצ'ילים"... שיתף פעולה עם מוזיקאים כדפנה אילת, שמוליק קראוס, שלום חנוך, מיקי גבריאלוב, רוב הקסלי, שם טוב לוי, יוני רכטר, אבנר קנר, יצחק קלפטר, ארקדי דוכין, מיכה שטרית, אביב גפן, ברי סחרוף, יהודה פוליקר, פיטר רוט, גיא בוקאטי ועוד...  ב55 שנות הקריירה שלו הוא הוציא יותר מארבעים אלבומים והקליט כ600 שירים... בשבילי הוא הוא לא רק תמצית "המוזיקה הישראלית" ו"הזמר העברי"... הוא ארץ ישראל השינה והטובה והיפה שקצת קשה לראות אותה בשנים האחרונות.
זה הקול שלו שמחזיר אותך מיד הביתה, וזה החוש המדהים שלו בבחירת השותפים ליצירה, ואלה כמובן השירים המצוינים שחלקם הגדול לא מתיישן, המילים והמנגינות והביצועים המושלמים... אבל יותר מכל זו האנרגיה החיובית. האופטימיות המובנית בתוך השירים. גם בעצובים ובכואבים שביניהם. איכשהו איינשטיין מצליח, כמעט בכל שיר, בכל תקופה, לתת לך הרגשה שיהיה בסדר. שגם כשקשה עכשיו, עוד מעט יהיה טוב. עוד יהיה. והרי בשביל זה נוצרה המוזיקה. הוא עושה לך טוב. גם כשהחיים האישיים שלו בסערה, הבריאות והפרנסה לא משהו... כשהוא מגיע לאולפן ההקלטות הצרות נשארות בחוץ והוא נשמע רענן וחזק וחם וחכם. מלך הCOOL. יש בו אהבה והיא מנצחת.
הוא עושה זאת בדרכו שלו. לא מפסיק לחפש ולהתחדש, מתוך מחויבות מוחלטת ליצירה ומתוך הכרה שמי שלא מנסה לא טועה, ומי שכן מעיז ולא מפחד לקחת סיכונים עשוי להמשיך ולהתפתח. מה שבאמת מעניין את איינשטיין  זה להמשיך הלאה, למצוא שותפים חדשים, לא להיתקע בעבר.
בהתנהלותו כאמן הוא לא מוותר על עצמאותו גם כשהמחיר מבחינה כלכלית כבד ביותר. הוא החליט, ולא משנה כרגע מדוע, להתרכז ביצירה ובהקלטות בלבד. ב1981, אחרי יותר מעשרים שנות במה הוא החליט להפסיק להופיע ולהמשיך אך ורק בהקלטות (וצילומי וידאו). הוא ממעיט במתן ראיונות, סולד מרכילות ומגינוני סלבריטיות, לא מוכן לקבל תארים ופרסים וכיבודים גם אם המחיר על כך הוא כלכלי ותדמיתי, הרי לא מפסיקים להציק לו ולבקש ממנו  ולדרוש ממנו ולהאשים אותו ולצפות ממנו... ואילו הוא מתעקש לא להשתתף במשחק התקשורתי שהוא כביכול תנאי בסיסי לקיום קריירה בימינו.
וזה לא שהוא מנותק. מידע אישי אני מספר לך שאיינשטיין הוא אחד האנשים הכי מעודכנים בכל מה שקורה אצלנו באקטואליה ותרבות ובמוסיקה ויותר מכל בספורט. הוא פשוט בוחר לא להיות חלק מזה אלא להתרכז אך ורק במה שהוא טוב בו באמת: יצירת והקלטת שירים. אז לעתים חבל גם לי  שהוא לא קצת יותר משחרר את הסגר שהטיל על עצמו, אבל בהסתכלות על מצב התקשורת בימינו קשה שלא להבין אותו... הוא אמיתי והוא נאמן לעצמו.
הוא כן מתראיין. אמנם לא בקצב ובכמות המקובלים היום ובעיקר כשהוא עושה את זה למען מטרה נוספת ולא רק לקידומו האישי. אפשר להבין אותו. עם כל פרסומו ומעמדו הוא קודם כל אדם פרטי, וצנוע ואפילו ביישן. מעדיף להתעסק בתקשורת פחות בעצמו ויותר ביצירתו. אחרי חמישים שנה במקצוע הוא עייף מלדבר שוב ושוב על עצמו ועל דעותיו ועל חייו. מה שחשוב לו, מה שמדליק את הזיק בעיניו ואת ההתלהבות בקולו זו היצירה. ובינינו, התקשורת בימינו מתעניינת פחות בשירים החדשים ויותר בפרטים צהבהבים על חייו האישיים של האמן.  לכן אריק צודק כשהוא מעדיף לא להשתתף במשחק. לא מתוך התנשאות או הסתגרות, לא מתוך ניתוק, אלא מתוך הבנה שמותר לו, אחרי כל השנים האלה, להיות נאמן לעצמו. מזל טוב אריק. תמשיך במה שאתה עושה... בשבילך ובשבילנו.

5 תגובות:

  1. אריק איינשטיין בשבילי זה ילדות, אהבה ושירי ערש.
    אחד האמנים הגדולים בחברה הישראלית,הייתי רוצה לשמוע את אחד
    משיריו - שירי ערש בפרויקט החדש "שירי ערש" של בית אביחי
    http://musaf.bac.org.il/project/shyry-aarsh
    ".....עברו חלפו כעוברי אורח
    שיעברו אני ישן
    גם שאלות לשאול אין צורך
    ואין תועלת אין
    רוב נגינות יש וצלילים
    אך שיר הערש שידענו
    ושנחבא אל הכלים
    רק הוא בסוף נשאר אתנו..."

    השבמחק
  2. קוטנר, למה שייכת התמונה שהעלית?

    השבמחק