יום שבת, 19 ביולי 2014

קרן אן חוזרת




הורגת אותי ברכות עם השירה שלה... 

- לא בא לך לפעמים לצרוח? לכסח? אני שואל את קרן אן באחד הביקורים הקודמים שלהם בישראל
קרן אן : אני מאמינה שהכיסוח הכי חזק והכי אגרסיבי הוא בשקט. גם בחיים ככה. את הצעקה הכי גדולה שרתי בשקט הכי גדול... ביום שאני אצעק זה בטח יהיה מתוך קלילות כזאת שיוצאת החוצה... אני חושבת שהצעקות גדולות ברוק... ואן מוריסון למשל, אני אוהבת לדבר עליו כי הוא יוצר אינסטינקטיבי כזה והצעקות שלו היו גם חזקות בווליום וגם מאד פנימיות. אני נהנית לשמוע אותו אבל הצעקה שלי יותר דומה לזו של צ'ט בייקר. יותר בשקט. אינטימי יותר. אפשר להגיד דברים קשים גם ככה.
והשקט שלה כובש. מלא עוצמה. שניה אחת של האזנה לקול שלה וברור לך שזאת היא. מתוקה אבל לא מתקתקה. מעוררת התרגשות דווקא בחוסר הדרמטיות שלה. היא ישראלית ובינלאומית, והיא רוב הזמן בחו"ל וכך כל ביקור מולדת שלה הוא שמחה גדולה לאוהביה. שלוש שנים אחרי ההופעות המוצלחות עם שלומי שבן והחצוצרן אבישי כהן,  היא חוזרת לכאן, מלווה ברביעיית מיתרים, נגן קונטרבס ומתופף להופעות בעין החורש, תיאטרון גשר וזאפה הרצליה ובטח יהיו עוד הפתעות נוספות. היא תגיע למופע השנתי לזכרו של מאיר אריאל... המופעים שלה קורים בחודש הבא, אבל זאת כבר הזדמנות להיזכר ביוצרת זמרת הישראלית המצליחה בעולם. 

האלבום האחרון שלה, בינתיים, "101" שיצא ב2011, הוא כולו באנגלית, בהפקה עצמית שלה. האלבום כלל להיט גדול באירופה וארה"ב (כולל קליפ מקסים):  MY NAME IS TROUBLE. שיר נוסף מתוך האלבום, STRANGE WEATHER, זוכה בימים אלה בתשומת לב מפתיעה כשדייוויד ברן (לשעבר נראש של "ראשים מדברים") והזמרת שהפיק, אנה קאלבי (אחת ההבטחות הגדולות של השנים האחרונות) נדלקו עליו והקליטו אותו לאלבום החדש שלה. ברן אף הוסיף נימוקים: "אהבתי את התקליט האחרון של קרן אן וחשבתי שיש בו איכות בלתי נשכחת שיכולה להתאים לנו".     
בשיר הנושא של האלבום, "101", מתמצתת קרן אן את כל מה שממלא את עולמה... במאה ואחד משפטים בסדר מספרים יורד, ממאה ואחד ועד אחד. המשפט הראשון אומר: "101 קומות". המשפט השני: "100 ימים של שפע"... המשפט האחרון הוא, זהירות ספויילר, "אחד אלוהים". על העטיפה קרן אן חמושה באקדח, בחוברת הדיסק היא עצומת עיניים ועליה נתזי דם. כמו תמיד השירה ענוגה גם כשהתוכן קשה ובליווי מתחוללת סערה.

ביולי 2012 ילדה קרן אן את בתה הראשונה ניקו, ומאז חלה כמובן האטה מסויימת בפעילותה.  היא אמנם ממשיכה לכתוב ולהקליט, למשל באחרונה הלחינה מוסיקה להצגה בתיאטרון גשר "נופל מחוץ לזמן" המבוססת על ספרו של דוד גרוסמן, אך מיעטה בהופעות חיות. באתר שלה ראיתי שהיא הופיעה בסין ב2013 ועכשיו היא מתחילה את הריצה מחדש בשאר העולם... כולל במולדת הישנה.

- את גרה בפריז, לונדון וניו יורק, מצליחה בכל העולם, האם את עדיין ישראלית?
 
קרן אן: כן, לגמרי. יש משהו בדיאנאיי שלנו שברגע שנולדים בארץ גם אם לא מגיעים לארץ הרבה האינסטינקט המחשבתי הוא ישראלי. אני לא יודעת אם זה קשור לאומה או לאדמה אבל כשנוחתים כאן מרגישים שהגענו למקום שייכים לו. וגם בחו"ל, בעיקר כשיש חדשות מישראל... יש משהו בלהיות ישראלי, מין תג על המצח, שעליו כתוב שאנחנו שגרירים של הארץ הזאת. בלי שבחרנו. זה בדיאנאיי. 

זמן קצר לפני המפגש ההוא איתה, הקשר של קרן אן לישראל התחזק  כשהיא כשבמלחמת לבנון השנייה היא הופיע במקלטים ביישובי הצפון ובכל מיני הופעות התנדבות באיזור המרכז. היא גם הקליטה אז, לראשונה, שיר בעברית. "ברחוב הנשמות הטהורות" של "הנשמות הטהורות" לפרוייקט "עבודה עברית".
קרן אן: בשבילי לשיר בעברית זה כמו לנגן על כלי חדש. זה היה אתגר בשבילי. בהקלטה האינסטינקטיבית הראשונית היו לי כמה טעויות והייתי צריכה לתקן. זה כמו נגינה על כלי חדש, האצבעות עוד לא הולכות אוטומטית... אני מאמינה שכדי לשיר בעברית אני חייבת לכתוב בעברית. אף פעם לא עשיתי תקליט של קאברים, ואני לא כותבת בעברית כרגע. אני אצטרך לחיות כמה שנים טובות בארץ כדי שאוכל לכתוב בעברית. אני חושבת שכדי לכתוב בשפה צריך להכיר את כל תרבות הכתיבה שלה... השפה האנגלית בשבילי היא השפה שלמדתי לחיות דרכה. למדתי לחיות דרך בוב דילן וברוס ספרינגסטין... אני יכולה להגיד את זה גם על צרפתית כי סרג' גיינסבורג הוא אחד מהמנטורים הגדולים שלי במוסיקה.. השפה העברית זה משהו שעוד לי בו מספיק ביטחון כדי להתבטא. אנחנו (אני ובעלי) מתכננים לבוא לגור כאן ואני מאמינה שבאיזשהו שלב העברית תהייה חזקה ממני. יש השלב שבו השפה מקבלת צורה פיזית ואינסטינקטיבית שלא תלוייה במחשבה... אז אני יכולה להשתמש בה ליצירה. אני כותבת בשפה שאני חיה בה. בשנים האחרונות זה באנגלית.

קרן אן נולדה בישראל, בקיסריה, ב1974 לאם ממוצא הולנדי ולאב ישראלי. אבא שלה, דני זיידל, הוא הוא "דני זיידל הצדיק" ב"שיר השכונה" שכתב חיים חפר ללהקת "התרנגולים"... בגיל 9 התחילה קרן לנגן בגיטרה (בעיקר שירים של ג'וני מיצ'ל וסרג' גינסבורג) ואחר כך למדה לנגן גם במפוחית וקלרינט. משפחתה נדדה בין הבית בישראל והבית בהולנד עד שכשקרן היתה בת 11 התיישבה המשפחה בצרפת. קרן אן הקימה להקה בשם "KAB" (Keren Ann Band) שהייתה פעילה במשך שלוש שנים. בגיל 23 חיברה את השיר "Father" לסרט "K" של אלכסנדר ארקדי, שבו גם שיחקה תפקיד קטן. שנה לאחר מכן, בהיותה פגשה את המוסיקאי בנג'מין ביוליי (שנחשב בצרפת יורשו של גיינסבורג) והחלה ליצור ביחד איתו. בסוף שנות התשעים הוציאה תקליטונים אחדים בצרפת שלא זכו לתשומת לב, עד שבשנת 2000  זה קרה לה... היא הקליטה בשיתוף פעולה עם ביוליי אלבום בכורה "הביוגרפיה של לוקה פיליפסן" (שילוב של מחווה לשיר "לוקה" של סוזן ווגה ולשמה של סבתא של קרן אן, פיליפסן). האלבום הציג שילוב מקורי בין פולק וטריפ הופ, נגיעות ג'אז ומוסיקה עממית צרפתית. הוא זכה לביקורות מצויינות בצרפת ומחוצה לה, וב"גראמי" הצרפתי נבחרו קרן והאלבום לתגליות השנה. מתוך האלבום זכה השיר "גן חורפי" (שנכתב במקור לזמר העבר הנרי סלבדור ביחד עם עוד חמישה שירים של אן וביוליי) לגרסה עברית שכתבה וביצעה להפליא תמר גלעדי. 
מאז הוצאת אלבום הבכורה  הקריירה של קרן אן נסקה במהירות. ב2002 הוציאה אלבום נוסף בצרפתית, "LA DISPARITION" וגם אלבום כחברת הצמד "ליידי אנד ברד" ביחד עם מי שהיה בן זוגה אז, הזמר האיסלנדי בארדי ג'והאנסון. בכל אלבומיה היא יצרה שירי כאב מופנמים ומרגשים, עצובים ללא קץ ויפים נורא. היא שרה בקול מתוק וענוג גם כשהליווי כולל גיטרה מכסחת או רביעיית מיתרים, מכונת תופים מעודנת או הרכב רוק. שמות כמו ניק דרייק, סנדי דני, ג'ניס איאן וג'וני מי'צל עולים בכל פעם שמזכירים אותה, ולצידם קישורים להרכבי טריפ הופ ענוגים של השנים האחרונות.

הנה היא בהופעה בתכניתי "האיש הקטן מהרדיו" רדיו ת"א 2008 

ועוד קצת באותה הופעה 
ב2003 החלה קרן אן מגיעה גם לארה"ב. היא הוציאה אלבום באנגלית (שחלקו תרגומים לשיריה בצרפתית) "NOT GOING ANYWHERE" כולל להיט באותו שם שהפך כרטיס הביקור שלה בעולם הרוק באנגלית. בשנת 2004 עברה להתגורר בניו יורק והקליטה אלבום שהיה פריצת הדרך האמיתית שלה לשוק האמריקני "NOLITA" ומאז הקריירה הבינלאומית שלה פורחת. היא הוציאה עוד שני אלבומים באנגלית, הלחינה מוסיקה לסדרות טלוויזיה או נתנה להן שירים ("האנטומיה של גריי", "אהבה גדולה" ו"עמוק באדמה"), פרסומות (להיט לH&M), ערוץ טלוויזיה (ARTE""), אופרה ("מים אדומים" ב2011) וסרטי קולנוע (בין השאר ב2012 לסרט "יוסי" של איתן פוקס). וכל הזמן משתפת פעולה עם מגוון מוסיקאים, ביניהם איגי פופ, ג'יין בירקין, פרנסואז הארדי, עמנואל סנייה,  KT Tunstall, וQuestlove (מלהקת The Roots) ושלומי שבן... כמה טוב שהיא באה הביתה.



הופעות קרובות
מוצ"ש, 9/8, אולם המופעים עין החורש, 21:00

11/8 המופע השנתי לזכרו של מאיר אריאל: קיבוץ רגבים

חמישי 14/8, אולם נגה, תיאטרון גשר, 
21:00מוצ"ש 6/9 זאפה הרצליה 20:15

 



תגובה 1:

  1. היא תופיע בזאפה הרצליה במוצ"ש הקרוב, 06/09. ה-08/09 זה יום שני.

    השבמחק